
YUASA - viens no pasaules vadošajiem akumulatoru ražotājiem
automobiļiem, motocikliem un industriālajām vajadzībām.
Tie ir japāņu
OEM klases akumulatori, ko savās konvejiera komplektācijās izmanto:
- autonozarē Honda, Toyota, Nissan, Mazda, Ford, Chevrolet, Daimler, Chrysler, Peugeot, General Motors, Hyundai, Suzuki, Isuzu,
- motonozarē Buell, Cannondale, Excelsior-Henderson, Harley-Davidson, Honda, Indian, Kawasaki, Polaris Victory.

![]()
YUASA webkatalogu skatīt ŠEIT
YUASA padomi, kā pareizi izvēlēties un lietot sava auto akumulatoru*
Pārliecinies, ka Tavs automobilis un visi elektriskie patērētāji ir labā tehniskā kārtībā
Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots
akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc
pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma,
radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi
noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un
degvielas sistēmas stāvoklis.
Kā izvēlēties akumulatoru savai automašīnai? Vai tiesa, ka vajag
izvēlēties lielāko pēc kapacitātes akumulatoru, kādu var ielikt tam
paredzētajā vietā?
Visvienkāršāk akumulatora galvenos elektriskos parametrus – auksta
motora iedarbināšanas strāvu un ietilpību - ir izvēlēties saskaņā ar
autoražotāja vai akumulatora ražotāja ieteikumiem. Bet, lai garantētu
ilgstošu akumulatora darba mūžu un drošu motora iedarbināšanu arī
aukstajos ziemas rītos, kad temperatūra nokrītas līdz -20…-30oC,
nevajadzētu strikti ievērot katalogos uzrādītos parametrus. Tipiskam
1.8…2.0 litrīgam 4..5-cilindru benzīnmotoram Latvijas apstākļiem
vajadzētu izvēlēties akumulatoru ar auksta motora iedarbināšanas (jeb
aukstā starta) strāvu vismaz 540 A EN. Līdzīga tilpuma dīzeļmotoram
Latvijas apstākļiem vajadzētu izvēlēties akumulatoru ar auksta motora
iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu vismaz 680 A EN. Tātad,
jācenšas izvēlēties pēc izmēriem un minētajiem parametriem lielāko
akumulatoru, kādu var ielikt tam paredzētajā vietā. Jāatceras, ka
obligāti jāievēro konkrētajam transporta līdzeklim rekomendētā
akumulatora pilnais augstums!
Pastāv uzskats, ka lielas kapacitātes akumulatoru ģenerators nespēs uzlādēt. Vai tas atbilst patiesībai?
Piezīme. Bieži tiek jaukti divi akumulatoru parametri vai arī to
apzīmēšanai tiek jaukti šo parametru nosaukumi. Proti, auksta motora
iedarbināšanas strāva un ietilpība. Auksta motora iedarbināšanas strāva
raksturo akumulatora spēju zemā temperatūrā noteiktu laiku nodrošināt
lielu (marķējumā norādīto) strāvu startera darbības nodrošināšanai.
Ietilpība raksturo enerģijas daudzumu ampērstundās, kuru normālā
temperatūrā spēj nodrošināt akumulators, to ilgstoši izlādējot ar
noteiktu nelielu strāvu. Vispārīgi ņemot, abi parametri raksturo
akumulatorā uzkrātās un dažādos apstākļos un režīmos atdodamās enerģijas
daudzumu.
Jo jaudīgāks ir akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk
izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc ģenerators to spēj
ātrāk uzlādēt (tehniskā kārtībā esoša akumulatora nepieciešamo uzlādes
ilgumu nosaka tā izlādes pakāpe uzlādes sākuma brīdī, t.i., jo vairāk ir
izlādēts akumulators un zemāks ir sākotnējais spriegums, jo ilgāks
uzlādes laiks).
Svarīgākais akumulatora izvēles parametrs - auksta motora iedarbināšanas strāva
Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora
iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai mūsu
klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora
iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas
ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.
Kad ir svarīga akumulatora ietilpība?
Ja automašīnas elektriskie patērētāji bieži un ilgi tiek izmantoti pie
izslēgta motora. Šajā gadījumā lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar
lielāku ietilpību (ar vairāk ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem
akumulatoriem bieži ir piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance
Resistance). Šādu marķēšanu, tiesa gan – ne obligāti, paredz attiecīga
ES regula.
Atceries – akumulators var izlādēties arī pats
Pat ja Tavs akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski
izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek
neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas elektriskie patērētāji.
Akumulators ir regulāri papildus jāuzlādē
Ja automobilis regulāri tiek izmantots un automobiļa elektroiekārta ir
tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja
automobilis tiek izmantots reti vai arī tas tiek izmantots nelabvēlīgos
apstākļos, tad papildus uzlādi ir nepieciešams veikt biežāk. Latvijai
raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi vislietderīgāk
ir veikt rudenī pirms ziemas iestāšanās
Izvēlies pareizu akumulatora uzlādēšanas veidu
Ja automobilim ir nehermētiskais akumulators, tad tā uzlādei var
izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos,
pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna ir
aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar
automātisko (inteliģento) lādētāju.
Biežākie nepareizas akumulatora lietošanas gadījumi:
Īsi pārbraucieni
Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet
sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā
uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai vispār vairs
nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators tiek
vairāk vai mazāk bojāts.
Reta vai ilgstoša automašīnas neizmantošana
Stāvot
akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru
izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir
iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa
neatgriezeniskus bojājumus.
Pārmērīga akumulatora izlāde
Nedrīkstētu pieļaut gadījumus,
kad izlādes laikā (piemēram, motora iedarbināšanas laikā) akumulatora
spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC temperatūrā vai zemāk par 8,4 V
18oC temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora
uzlāde.*
Pārmērīgi ilga startera darbināšana
Bieži vien akumulatoru
pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams akumulatorā, bet gan pārmērīgi
ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais
stāvoklis (zema kompresija), slikts aizdedzes sistēmas tehniskais
stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai
neatbilstošas degvielas izmantošana.
Automašīnas lietošana nelabvēlīgos apstākļos
Akumulatoru
ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot
krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja
vienlaikus autovadītājs lieto dažādus elektrības patērētājus – logu un
spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.
Neapdomīga elektrisko patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem
Pirms
ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev tiešām
ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi
sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu dēļ.
*Padomi sagatavoti sadarbībā ar RTU Autotransporta institūta docentu Gundaru Zalcmani
Pie mums iespējams iegādāties YUASA akumulatora lādētājus uz pasūtījuma!
YUASA lādētāju buklets apskatāms ŠEIT!